belta logo

Notice: Undefined index: dirname in /home/belta/public_html/wp-content/themes/belta/include/plugin/filosofo-image/filosofo-custom-image-sizes.php on line 135

Notice: Undefined index: extension in /home/belta/public_html/wp-content/themes/belta/include/plugin/filosofo-image/filosofo-custom-image-sizes.php on line 136

Çarşaflık kumaşta dikkat edilmesi gereken hususlar

Nevresim takımlarında; yani çarşaflık kumaşta bir tel sayısıdır gidiyor. Pazarlıklar, teklifler, anlaşmalar yalnızca iplik sıklığı; tel sayısı üzerinden yapılıyor.  Peki gerçekten çarşaflık kumaşı değerlendirirken tel sayısı en önemli kriter midir?

Çarşaflık kumaştan bitmiş ürün olan otel çarşafı satın almadan önce aşağıdaki hususları bir bütün olarak değerlendirmek gerekmektedir.

  • İpliğin menşei
    • Mısır
    • Amerikan
    • Yerli
    • Pakistan
    • Hindistan
    • Çin
  • Kumaşın menşei
    • Yerli
    • Pakistan
    • Hindistan
    • Türkmenistan
    • Çin
  • Boya işlemleri
    • Ön terbiye
    • Renklendirme
    • Bitim işlemleri
  • Depolama koşulları
    • Nakliyat şartları
    • Depoda bekleme süresi
  • Tel Sayısı
    • 43 tel -120 tel
  • Konfeksiyon
  • Maliyet

Çarşaflık kumaş deyip geçmeyin. Kalite ve maliyeti yukarıdaki parametreler belirliyor.

Ülkemiz, şu an dünyanın en kaliteli kumaşlarının dokunduğu, boyandığı ve konfeksiyon işlemlerinin yapıldığı ülke konumunda. Üstün kaliteli çarşaflık kumaşlar üretebiliyoruz. Ancak iç piyasadaki “fiyat yarışı” yüzünden ülkemizde üretilen kaliteli kumaşları ihraç, üçüncü sınıf Pakistan, Çin gibi uzak doğu kumaşlarını ithal eder durumdayız.

Örneğin Pakistan menşeli pamuk ipliğiyle Pakistan’da dokunup eksik boya işlemleri görmüş, aylarca depoda (konteyner, antrepo, depo) rutubetli ortamda beklemiş, gelişigüzel fasonlara diktirilmiş 72 tel kumaşa kıyasla; Yerli veya Amerikan menşeli pamuk ipliğiyle Türkiye’de dokunup, terbiye, renklendirme ve bitim işleri muntazam yapılmış, birinci sınıf biçki ve dikiş uygulanmış 57 tel çarşaflık kumaş hem kalite hem de uzun ömürlülük konusunda fark atacaktır. Pakistan’dan ithal kumaş birkaç yıkamadan sonra gri/sarı tonunda kirli bir görüntü verecek, yerli kumaş ise ekonomik ömrünü tamamlayana kadar beyaz rengini muhafaza edecek, yırtılma yapmayacaktır.

Peki sorun nerede ? Sorunu bizim açımızdan açıklamaya çalışalım. Otel, sosyal tesis ve tüm diğer konaklama tesislerinin satın alma prosedürlerinde bir hata var. Öncelikle satın alma işlerine bakan personelin sıkça tekrar ettiği bir hatadan bahsedelim. “Fiyat toplama”

Pirinç satın alırken “kilo fiyatı” üzerinden fiyat toplanırsa ne olur? kimi “kırık pirinç” fiyatı verir, kimi “ithal pirinç” , kimi “Osmancık” , kimi de “Trakya pirinci” satmaya kalkar. Devamlı “en ucuz fiyat” mantığıyla hareket edilirse üreticiler kaliteli ürünlerin farkını anlatamadıkları iç piyasayla uğraşacaklarına ürünlerini yurt dışına satmanın yolunu ararlar.

Gene pirinç örneğinden devam edelim. Kafanızda önce nasıl bir kalite ve bütçe belirlediğinizi netleştirin. “Bir kilo pirinç fiyatı” yerine “bir kilo birinci kalite Osmancık pirinci fiyatı” sorarsanız hem kaliteli ürün satın alırsınız hem de haksız rekabeti engellemiş olursunuz.

Çarşafta da aynı durum geçerlidir. Tel sayısı tek başına asla kalite göstergesi olamaz. Satın alma işlerine bakan personel “64 tel çarşaflık” fiyatı sorduğunda ona en düşük kalite Pakistan malı fiyatı veren de, aylarca belki de yıllarca depolarda beklemiş, konteynerde deniz suyu rutubetine maruz kalmış Çin malı kumaşın fiyatını da veren çıkar. Aldığınız düşük kalite kumaşlar sizi en fazla bir sezon idare eder. Bir sonraki dönem yeniden aynı masrafı yapmanız gerekir.

Kumaş karşılaştırma

Solda yerli kumaş, sağda eşdeğer İthal uzak doğu kumaşı. Fark ortada.

Çarşaflık satın almadan önce yerli üretim / ithal arasında bir tercih yapın. Nevresim takımlarınızı misafirlerinize her gün satın alındığı ilk günkü kondisyonda sunmak niyetindeyseniz kesinlikle yerli kumaşa yönelin. İthal Çin, Pakistan, Hindistan, Türkmenistan kumaşları yalnızca günü kurtarmanıza yarayacaktır. Bu kumaşlar çekecek, sararma ve yırtılma yapacaktır.

İpliğin, kumaşın menşeini  sorgulayın. Özellikle boya işlemlerinin tam yapılıp yapılmadığını sorun. Düşük fiyatlara şüphe içinde yaklaşın. İçinde bulunduğumuz dönemde düşük fiyatlı ürün satmanın tek yolu kalitesiz ürün satmaktan geçer.

tel sayısı

Yukarıdaki grafikte görüldüğü gibi “tel sayısı” atkı ve çözgü ipliklerin bir santimetre karedeki sayısını ifade eder.

Gelelim tel sayısına. Tel sayısı ipliğin santimetre karedeki atkı ve çözgü sayısıdır. Bu sayı arttıkça kumaş yumuşar, belirli tel sayısına kadar dayanımı da artar. Konaklama sektörü için bize göre en ideal tel sayıları 57 – 64 ve 72 teldir. Piyasada ithal 82 – 120 tel arasında kumaşlar vardır ancak santimetre karedeki tel sayısının artması ipliklerin çapının incelmesi anlamına gelir. İncelen iplik özellikle yıkama ve kurutma esnasında oluşan sürtünme ve sıcaktan olumsuz etkilenecek, iplik lifinde kopmalar olacak, bu da kumaşın yırtılmasıyla sonuçlanacaktır.

About the Author